exit

Już wkrótce

Nowości, promocje i więcej porad !

fb

Dołącz  do nas na Facebook i nie przegap niczego

Zapisz się na nasz newsletter

Otrzymuj najświeższe informacje o promocjach, nowych produktach i artykułach na stronie Derby.

fb
menu

Spanie w skarpetkach

Foto:
Przeczytanie artykułu zajmie Ci 4 minuty

Spanie w skarpetkach

Dla jednych jest normalne, natomiast przez innych może być uważane za dziwactwo. Czy spanie w skarpetkach ma wpływ na szybkość zasypiania? Czy może zwiększyć komfort snu? A może skarpetki należy zdejmować zawsze przed pójściem do łóżka?

Sen to nieodzowny element naszego życia. Pozwala nam zachować zdrowie fizyczne i psychiczne. To właśnie w trakcie snu w naszych organizmach zachodzą procesy regeneracyjne. Ważne jest nie tylko, aby spać wystarczająco długo, ale też aby sen był dobrej jakości. Co jednak, gdy wieczorem kładziesz się do łóżka i nie możesz zasnąć?

Czy temperatura stóp ma wpływ na prędkość zasypiania?

Jak najbardziej. Zmarznięte stopy potrafią znacznie utrudnić zasypianie - nie tylko dlatego, że będziesz odczuwać zimno i dyskomfort, ale też dlatego, że Twój mózg będzie cały czas o tym myślał. Zmarznięte stopy zwiększają również aktywność pęcherza, przez co możesz się budzić w nocy.

Problemy z krążeniem mogą sprawić, że do naszych stóp i dłoni nie będzie docierać wystarczająca ilość krwi, a to właśnie przede wszystkim ona odpowiada za równomierną dystrybucję ciepła po naszym ciele. Zwiększony przepływ krwi w dłoniach i stopach to według badaczy najważniejszy czynnik świadczący o gotowości organizmu do snu. Ważniejszy niż dieta czy ilość światła.

Co to jest wazodylatacja i jaki mają z nią związek skarpetki?

Wazodylatacja to rozszerzanie się naczyń krwionośnych. Może zachodzić na przykład na skutek rozgrzewania zmarzniętych stóp.. Badania przeprowadzane w ostatnich latach wykazały związek pomiędzy tym procesem, a prędkością zasypiania. Największy wpływ tego procesu na zasypianie stwierdzono w skórze na dłoniach i stopach.

Zalety spania w skarpetkach

Skarpetki wspomagają zasypianie poprzez rozgrzewanie stóp i wspomaganie procesu wazodylatacji. Spanie w skarpetkach ma jednak znacznie więcej zalet. Zapobiega nocnym potom i uderzeniom gorąca dzięki regulowaniu temperatury ciała. Jeśli przed ich założeniem na stopy nałożysz krem, to rano obudzisz się z niezwykle nawilżonymi stopami. Korzyści ze spania w skarpetkach mogą docenić także osoby cierpiące na chorobę Raynauda - może zapobiec atakom tej choroby w nocy.

Czy to rozwiązanie dla wszystkich?

Nadmierne przegrzanie ciała może sprawić, że zrobi się nam zbyt gorąco by komfortowo spać. Przy niższej temperaturze ciała (niewiele niższej od normalnej!) łatwiej wejść w głęboką fazę snu. Dlatego też aby zapewnić sobie wartościowy sen często wystawiamy jedną stopę za pościel. Jeśli szybko robi Ci się gorąco, to powinieneś unikać spania w skarpetkach grubych, a przede wszystkim w ciasnych. Luźne skarpetki bez problemu zdejmiesz przez sen, gdy zaczniesz się przegrzewać.

Inne metody na wspomaganie zasypiania

  1. Kąpiel trwająca pół godziny, odbyta na około dwie godziny przed snem może przyspieszyć zasypianie. Temperatura ciała w nocy jest niższa niż za dnia, co pozwala wejść w głęboką fazę snu. Gorąca kąpiel podniesie temperaturę ciała, czego następstwem będzie większy i szybszy spadek temperatury niż w normalnych warunkach, co idealnie przygotuje Cię do snu.
  2. Jeśli chcesz ułatwić sobie zasypianie, to powinieneś zadbać również o odpowiednie oświetlenie. Przed położeniem się spać unikaj ostrego światła, jakie emituje np. ekran komputera czy telewizora. Zamiast tego spędź wieczór z książką pod delikatnym oświetleniem.
  3. Nie czujesz się komfortowo nawet w luźnych i cienkich skarpetkach? Do rozgrzania stóp wykorzystaj termofor. Jeśli nalejesz do niego gorącej, ale nie wrzącej wody, to będzie ciepły wystarczająco długo, aby nagrzać Twoje stopy, ale ich nie przegrzać.
  4. Masz problemy z zasypianiem, a w Twojej diecie jest dużo kawy lub innych stymulantów? Mogą mieć negatywny wpływ na Twój sen nawet gdy są spożywane w ciągu dnia. Unikaj napojów energetycznych, mocnej herbaty i papierosów - zwłaszcza wieczorem.
  5. Lubisz na wieczór obficie zjeść? Zrezygnuj z dużych i ciężkostrawnych posiłków na kilka godzin przed położeniem się spać. Jeśli Twój organizm będzie musiał trawić, to nie będziesz w stanie zasnąć.
  6. Przed spaniem unikaj też napojów w dużych ilościach - pełny pęcherz na pewno będzie zaburzał Twój sen. Alkohol również nie jest dobrym pomysłem. Choć po jego spożyciu możesz czuć się otępiały i zasypiać, to sen ten nie będzie wysokiej jakości.
  7. Pamiętaj również, że jak sobie pościelisz, tak się wyśpisz - zadbaj o wygodny materac, o pościel, która nie drażni Twojej skóry, a także o wygodną poduszkę, która pomoże utrzymać Twój kręgosłup w dobrym stanie.

Wracając do skarpetek…

Jakie będą najlepsze do spania? Na to wpływ ma wiele różnych czynników, między innymi - Twoje preferencje czy pora roku. Musisz także zadbać o odpowiednią higienę - nie ubieraj tych samych skarpetek co za dnia! Do spania wydziel sobie oddzielne pary i najlepiej wymieniaj je codziennie. Najważniejsze, aby skarpetki nie były zbyt grube i były wykonane z naturalnych materiałów. Nie powinny powodować ucisku, gdyż mógłby on zaburzyć krążenie i przynieść skutek odwrotny od zamierzonego.

Może Cię zainteresować nowość w naszej ofercie - skarpetki z aloesem, które zadbają o nawilżenie Twoich stóp i zapewnią im maksymalny komfort ze względu na swoją niezwykłą miękkość. Możesz również zaprojektować skarpetki do spania w naszym kreatorze skarpet